Teljes méretre nyitVissza a linkekhezNational Geographic Live:
Egyiptom - A titkos kamrák rejtélye

Helyreigazítás: A film vetítésekor már Zahi Hawass volt az Egyiptomi Régészeti Intézet vezetője, így a film erre vonatkozó állítása igaz. Sajnálatos módon Gaballa úr leváltásáról és Zahi Hawass kinevezéséről az információ csak a napokban jutott el hozzánk. Mivel az írás felkerülésekori véleményünket tükrözi, a szövegben nem változtattunk, de arra kérünk, hogy ezt a kifogásunkat a hírek lassúságának tudd be, és ne a film készítőinek rovására írd!

A National Geographic számomra mindig is a tudományos ismeretterjesztés non plus ultra-ja volt. Kiskamasz korom óta vágyakozó szemekkel vizslattam az exkluzív újságosstandok polcain a havonta több nyelven megjelenő magazint, és a kábeltévé bevezetése óta nagy fájdalmam, hogy nálunk valamiért mindig kimarad az előfizetési csomagból a NatGeo Channel. Már a műsorújságot sem figyelem, mert csak időről időre felidegesítem magam, hogy mennyi remek műsort nem tudok megnézni. (A Big Brother és a Való Világ bezzeg bejön a kábelen.) Így persze rendre utolsóként értesülök az olyan "szenzációkról", mint amilyennek a nálam szerencsésebb előfizetők élőben tanúi lehettek a csatorna egyik esti műsorában. A kérdés csak az, hogy ezúttal sajnálom-e. Nos? Sajnálom?

Ebben a kérdésben olyan bizonytalan vagyok. (Vagy mégsem?)

Bár helyzetem nem szerencsés, mindig van egy nálam szerencsésebb, NatGeo-hozzáféréssel rendelkező kedves barát, aki felveszi nekem, amiről úgy gondolja, hogy számot tarthat az érdeklődésemre. (Köszi Vic!) Most is így volt. De micsoda veszteség! Lemaradtam arról, hogy élőben láthassam a nagy eseményt! Vajon mit vesztettem ez által? Én semmit, a NatGeo viszont a hitelét. Az én szememben mindenképpen, de úgy gondolom, hogy ezzel nem vagyok egyedül. És nem kell - hangsúlyozom: nem kell - egyiptológusnak, még csak palántának sem lenni ahhoz, hogy az ember ezt lássa. Csak ki kell nyitni a szemet. Ha már egyszer úgyis tévézünk, akkor ez nem jelent túl nagy plusz fáradtságot. :)

De hagyjuk a szarkazmust és az iróniát. Most következnek a tények. Némi szarkazmussal és iróniával. (Bocsi, nem tudom levetkőzni .)

Lara Croft ... bocsánat, Laura Greene, Jay Schadler és persze a NatGeo jóvoltából most aztán tényleg kiderül! Hogy mi? Én erre a kérdésre nem kaptam választ a műsorból. De lássuk miről is volt szó! Hát természetesen a titkos kamráról. Ami inkább akna. Vagy még inkább szellőzőnyílás. De lehet, hogy a fáraó túlvilágra vezető privát mini-folyosója. Nem mennék most bele abba, hogy melyik feltevés ellen mi szól, most koncentráljunk csak a műsorra. Miközben Lara "dúlja" a piramist, Jay egy sír bejáratánál készül a páratlan felfedezésre. Zahi Hawass, a gizai régészeti igazgató (aki hirtelen a NatGeo felfedezőjévé avanzsált) pedig ingázik kettejük között, és a tőle megszokott vehemenciával lelkesedik. De mi köze van a titkos kamrának egy nemesi sírhoz. Ja... Mind a kettő Egyiptomban van. Mind a kettő IV. dinasztia korabeli (a piramis csak állítólag!). De a legfontosabb kapocs az, hogy mind a kettő a NatGeo nézettségét emeli, amúgy 2-in-1 módra. És még mindig nincs vége a szenzációknak. Szóba kerül itt szinte minden, amit Gizában, és környékén az elmúlt tíz évben felfedeztek, tekintet nélkül arra, hogy köze van-e a titkos kamrához vagy nincs. Kell a hosszú műsor, jó sok reklámblokk fér el közben. Zahi Hawass - egy akna és egy nemesi sír között - még a Dzsószer-piramisba is lemegy, és áhítattal áldoz a király gyönyörű képmása előtt. Egész életében erre várt. Elhangzik az is, hogy nem ő az első, aki lejött ide. Akkor miért sugallja mégis az egész felvétel ezt? Csak nem arra aspirálnak, hogy az ember többet fogad be abból, amit lát, mint abból, amit hall? Nem. Gondosan ügyelnek arra, hogy tompítsák az ellentmondást a két érzékünk között: "Zahi megtalálja a király szarkofágját." Majd pedig: "Megállapítja, hogy a kincsek rendben vannak." Na, így születnek a legendák: Zahi, aki felfedezte a Dzsószer piramist.

De térjünk vissza a piramisba, ahol mérnökök és régészek kemény munkájának eredményeképpen végre tényleg. A NatGeo támogatásával készült Pyramid Rover nevű robot hivatott arra, hogy megtegye az utat az aknát elzáró "ajtóig", majd azt átfúrva egy apró optikai fej segítségével megnézze, mi van mögötte. Zahi Hawass itt már, mint Egyiptom vezető régésze van jelen. Csak tudnám, hogy mit szól ehhez Gaballa úr, aki az Egyiptomi Régészeti Intézet vezetője! (Ld. a lap tetején a Helyreigazítást!) Hadd idézzem most őt (ti. Zahit):

"Most először használunk egy hipermodern robotot ilyen munkára."

Khmm ... Egyszer volt, hol nem volt (egészen pontosan 1992-ben), volt egyszer egy Rudolf Gantenbrink nevű mérnök, aki - Reiner Stadelmann német egyiptológus felügyelete alatt - Upuaut ("Az utak megnyitója") nevű robotjával behatolt ebbe az aknába és meg is találta az ajtót, amit most átfúrni készülnek. Hogy azután Zahi Hawass miért vonta meg tőlük a koncessziót a projekt folytatására, miután már az Upuaut2 is elkészült, felszerelve mindennel, amit a továbbjutás követel? Erre a kérdésre nem szeretnék válaszolni, mert még a közel-keleti konfliktusokba is bevonnak.

Közben folyik a munka piramisok felügyelőjének, Neszy-uszeretnek a sírjában, nem messze a piramistól. Jay és Zahi versenyt izzadva várják a felemelő pillanatot, amikor kinyílik az eddig talált legrégebbi szarkofág. "Ha 4000 év pora van csak benne, akkor is közelebb leszünk annak a kérdésnek a megválaszolásához, hogy kik építették a piramisokat." Mégis mennyivel közelebb? Az viszont biztos, hogy ha most nem is 4000 év pora van ott, hamarosan akkor is csak az lesz. Azzal, ha felnyitják, újabb múmia omlik porrá a levegőn, újabb ember tetemét, sírját, hitét gyalázzák meg. Nem számít. Ők közelebb lesznek.

Jay - Zahi fordítása nyomán - egy igen érdekes és szokatlan szöveget vél felfedezni a sírban: kenyér és sör. Milyen érdekes kezdet egy áldozati formulában! Hogy minden áldozati formula ezzel kezdődik? Ezt a nézők többsége nem tudja, és így azt sem fogja megtudni, hogy a NatGeo kihelyezett riporterének a leghalványabb fogalma sincs az egyiptomi kultúráról azon túl, hogy fáraók és piramisok.

De vissza újra a piramisba. A robot végre elindult az aknában a királynő terméből. Aminek a fala tudvalevőleg vörös gránitból van. Miért látok akkor a felvételen valami fehér, leginkább mészkőre emlékeztető falat, a mérnökök és régészek körül?
Az akna falával is vannak problémák. Volt egy felvétel a körülmények modellezéséről. Az aknát ott egy mesterségesen kiképzett, gipsszel vakolt négyszögletű cső helyettesítette. A robot útjáról készült felvételen, több helyen is kísértetiesen friss gipszelésnek tűnő falazat látható. Most akkor az igazi aknát látjuk vagy a modellt?

A narráció büszkén hirdette, hogy amit most látunk az nem más, mint "az élő közvetítés és a komoly tudományos munka ötvözése", amire még nem volt példa. Én már követni sem tudtam, hogy hol volt "LIVE" felirat és hol "RECORDED EARLIER". Talán azért, mert gyakran mindkét felirat egyszerre virított a képernyőn. Tudom, hogy mi, kis hazánkban az időeltolódás és a szinkron miatt amúgy is később láttuk, és nem élőben. De ugyanazt a kópiát láttuk, amit a tenger túloldalán lakó nézők. Nekünk az egész "RECORDED EARLIER", de nekik elméletileg teljesen "LIVE" kellett volna, hogy legyen. Talán tényleg nem veszítettem semmit azzal, hogy pár nappal később videóról néztem meg az egészet. :)

Se eleje, se vége nincs az ilyen hiteltelen, hatás- és szenzációvadász felvillanásoknak, esélyem sincs mindre emlékezni, mindet felsorolni. Nem is akarom. Sajnos a kiragadott metszet reprezentatív, és sajnos nem csak a kontextusból kiragadva hat így. A Dzsószer piramis alatt lévő "királyi palota", az "izzó vassal kiégetett sebek" (a bronzkor elején vagyunk), az olyan légből kapott kijelentések, mely szerint "Kheopsz már életében megrendelte a síremlékét" (biztosan megvannak a számlák a Hemiunu és Tsa. Kft-től) mind olyan benyomást keltenek, hogy a műsor sokkal inkább önmagáról szól, mint a tájékoztatásról és tudományos ismeretterjesztésről. Hogy a NatGeo ennek a non plus ultra -ja? Hol tévedtem?

A műsor fele sem szólt arról, amit meghirdettek. Nem más volt, mint korábbi eredmények összefoglalója, amolyan best of National Geographic, megtűzdelve olyan légből kapott információkkal, kijelentésekkel, melyekkel egyet érnek el: a figyelmes néző még azt sem hiszi el, ami valóban igaz az egészből. Hogy mi igaz? Nem voltam ott, nem tudhatom. De jobban is figyelhettek volna a látszatra.

De miért is méltatlankodom? Hiszen ők is a nézettségből élnek. Meg persze a reklámokból. Ha valami, hát akkor ez nyilvánvalóvá vált számunkra a műsorból. Ők gazdagabbak lettek, én pedig szegényebb egy illúzióval. Mert hát hajdan azt hittem, hogy amit a National Geographic mond, az úgy is van.

ÉSzAH
eszah(a)kemet.hu

____________

Vissza az linkekhez Előző oldal Következő oldal Vissza a lap tetejére