Galéria - 9. oldal

Egy szinttel feljebb Előző oldal Következő oldal Vissza a lap tetejére

________

Ta Kemet, a Fekete Föld

A Nílus-völgy Luxornál, az el-Qornról nézve, távolban a Ramesszeummal. (Théba, nyugati part). A termékeny terület pengeéles vonalban válik el a sivatagtól.
(c) fotó: 2000 ÉSzAH

Taharka Assur-bán-apli fogságában

Ez a újasszír domborműről származó rajz Taharkát ajkainál fogva rabszíjra fűzve mutatja, mint Assur-bán-apli kényére-kedvére kiszolgáltatott rabot. Hogy a valóságban ez megtörtént-e, az bizonytalan - ld. az Idézetek rovatunkban az újasszír királyfeliratokról szóló írást.

Taharka oszlopa a Karnak Templom udvarán

A Karnak Templom számos csodálatos építményének egyike Taharka egyetlen megmaradt oszlopa. A nagyszerű arányokkal gyönyörködtető oszlopról többen feltételezték, hogy díszítetlenül hagyták, hadd érvényesüljön az önmagában is harmonikus forma. A képen jól látható azonban, hogy az oszlopfő festve volt.
(c) fotó: 2004
ÉSzAH

Telefonkártya

Egyiptomban több telefontársaság is ad ki telefonkártyát, amit a társaság saját készülékein lehet használni. Nem minden nyilvános telefon alkalmas nemzetközi hívásra. Az itt látható kártyával a telefonközpontokból lehet hívást kezdeni, általában némi sorbaállás után. A kártyán a híres abu szimbeli templom látható, akár csak az egyfontoson - minő véletlen! Éppen ez az a templom, ami csökönyösen ellenáll HoremWeb látogató szándékának - immáron kétszer utasította vissza.
Grafika: 1999 HoremWeb

A Tengeri Népek Csatája

III. Ramszesz uralkodásának egyik legfontosabb mozzanata volt az, amikor a hettitákat elsöprő tengeri népek ellen megvédte Egyiptomot. Ezt gondosan meg is örökítette Medinet Habu pylonján - igaz, ehhez lekoppintotta II. Ramszesz kádesi csatát ábrázoló domborművét.
(c) fotó: 1999 HoremWeb

Térkép Egyiptomról A térképen nagyjából a mai Egyiptom területe látható, az első kataraktától a deltáig, illetve a Farafra-oázistól a Sínai-félsziget keleti széléig.
Grafika: (c) 2001 HoremWeb
Teve a Szent Katalin-hegyen

A Szent Katalin-hegyre vezető út egyik pihenőjénél töltött (fél) éjszaka után, amikor a pirkadat már egy kis fényt varázsol az égre, a tevék is ébredezni kezdenek. A felfelé vezető úton komoly gondokat okoztak, mivel hajtóik élő úttorlasznak használva próbálják rávenni a turistákat, hogy inkább tevével menjenek tovább, de hajnalban már csak a különleges táj különleges lakójaként néztük őket. És ami a legkülönösebb: rájöttünk, hogy a teve igenis szép állat!
(c) 2004 fotó: HoremWeb

Ti halotti szobra

Ti vezír halotti szobra a híres masztabájában, Szakkarában található, nem messze Dzsószer lépcsős piramisától és az egyiptológia egyik atyjaként tisztelt régészről elnevezett Mariette-háztól - akár egy sétát is megér! ÉSzAH kipróbálta, és megragadta őt a sivatag szépsége, csendje és hatalma - erről majd Útinaplójában is olvashatsz, ha felkerül saját honlapjára (egyelőre előkészületben).
(c) fotó: 1999 ÉSzAH és HoremWeb

Ti mocsári vadászata

Mocsári vadászat Ti masztabájából. A tiszteletre méltó Ti vadászjelenete még a méltóságot és nagyságot sugallja, messze nem annyira mozgalmas, mint Mereruka hasonló domborműve.

A Tízparancsolat (1923):
- A fáraó udvarában
- Harci kocsi
- Templom pylon

Cecil B. DeMille első "Tízparancsolat"-a - jelenetek az 1923-ban készült filmből. A művet a rendező (talán a technikai fejlődés hatására) 1956-ban újraforgatta. Érdekes megfigyelni, hogy a díszletek, bár valamelyest hűségre törekednek, mennyire erősen magukon viselik a '20-as évek stílusát.

A Tízparancsolat (1956):
- II. Ramszesz, a fáraó
- II. Ramszesz és Mózes
- Ramszesz herceg
- Rivalizáló testvérek
- I. Széthi fáraó
- A szépséges Nefertiri
- II. Ramszesz és Mózes
- Mózes a katonák között
- II. Ramszesz, ahogy nézni tud
- Ramszesz herceg is tud nézni

Jelenetek Cecil B. DeMille: "A Tízparancsolat" című, 1956-ban készült filmjéből. A főbb szerepekben olyan hírességek játszottak, mint Sir John Gielgud (I. Széthi), Charlton Heston (Mózes), Yul Brynner (II. Ramszesz), és Anne Baxter (Nefertiri). A filmről ÉSzAH véleményét olvashatod az EgyiptoMédia rovatunkban.

Valamennyi kép (c) 1956 Metro-Goldwyn-Mayer

Thot és I. Széthi

Ezen a papiruszon I. Széthit Thot biztosítja pártfogásáról - mint egyenrangú az egyenrangút. Ez a papirusz is napjainkban készült másolat.

III. Thotmesz arcképe a király deir el-baharii templomából

III. Thotmesz csodálatos színekkel ábrázolt portréja Deir el-Bahariból, abból a templomból került elő, amely Hatsepszut és Mentuhotep temploma közé ékelve igyekezett kisebbíteni Hatsepszut templomának jelentőségét. A dombormű ma a Luxor Múzeum gyűjteményének egyik szép darabja. Az uralkodó kosszarvakkal ékesített atef-koronával látható.
(c) Luxor Museum, Luxor

(c) fotó: 2004 HoremWeb

III. Thotmesz bazalt szobra

III. Thotmesz bazaltból faragott szobra magán viseli a thutmoszida kor jellegzetességeit, mégis sok dolgot megtudhatunk róla a fáraó jelleméről. Ugyanakkor az egyiptomi szobrászat nagyságát mutatja a különösen kemény kő tökéletes megmunkálása.
(c) Egyptian Museum, Cairo

III. Thotmesz illatáldozatot mutat be

Ezen a szobron lágyabb vonások, több átszellemültség mutatkozik. Az uralkodó kezében áldozati edényeket tartva illatáldozatot mutat be valamelyik isten előtt. Elképzelhetőnek tartom, hogy a szobor eredetileg Hatsepszut fáraót ábrázolta, és Thotmesz csak uzurpálta nagynénjétől.
(c) Egyptian Museum, Cairo

III. Thotmesz kartusai a karnaki Ptah-templomban A karnaki Ptah-templom nagy részén ptolemaida ábrázolások láthatók, de a szentélyen az építtető III. Thotmesz feliratai is megmaradtak. A templom maga elég ritkán látogatott, pedig nagyon szép, és a jó állapotban megmaradt szentély egyedülálló élményt nyújt az ott látható, eredeti környezetet idéző szobrokkal.
(c) 2006 fotó: HoremWeb
III. Thotmesz szobra a Luxor Múzeum gyűjteményéből

III. Thotmesz egyik legszebb szobra a Luxor Múzeum gyűjteményét gazdagítja. A szinte sértetlen királyszobor a thutmoszida művészet színvonalának gyönyörű példája. HoremWeb például vagy tíz percig fényképezgette :o) - ennek eredménye az itt látható fotógrafika.
(c) Luxor Museum,
Luxor
(c) fotók és grafika: 2004 HoremWeb

Toérisz szobra Karnakból

Ezt a csiszolt palaszobrot a Szaiszi korban, Kr. e. 615 körül Pabasza, jószágfelügyelő állítatta, hogy Toérisz (Taweret) oltalmazza úrnője, Nitókrisz, Amon Isteni Hitvese javait. A víziló-istennő az oltalmat jelentő sza-hieroglifákra támaszkodik oroszlánmancsaival - és, a képen nem látszik ugyan, de krokodilfarkat visel. A közel egy méter magas szobrot egy naoszban találták, melyet a Hét Hathor, a sorsistennők ábrázolásai díszítettek. A szobor ma a kairói Egyiptomi Múzeumban található.
(c) Egyptian Museum, Cairo

Toérisz-nyakék

Ez a gyönyörű elektrum nyakék a budapesti Szépművészeti Múzeum tulajdona, és egyik legszebb darabja. A Későkorra datálható.
(c) Szépművészeti Múzeum, Budapest
(c) fotó: 2001 HoremWeb

Toériszt ábrázoló szobrocska

Egyiptomi kék fajansz Toérisz-szobrocska. Feltehetőleg amulett volt, erre utal a hasa alatt elől látható sza-hieroglifa is.

A Tört Piramis

A Tört Piramis, Sznofru egyik piramisa Dahsúrban. Különleges formája és nagy felületeken épen maradt burkolata révén az egyik legérdekesebb ilyen épület. Valami megmagyarázhatatlan szépség és fenség árad belőle, annak ellenére, hogy tulajdonképpen egy sikertelen kísérlet eredménye.

A Tört Piramis áldozókápolnája

Sznofru Tört Piramisának áldozókápolnája a piramis keleti oldalán (a későbbi halotti templom heyén). A nyerstégla részek későbbi beépítések.
(c) fotó: 2004 HoremWeb

A Tört Piramis és mellékpiramisa

"Gyűrűs piramisfogyatkozás!" - mondta ÉSzAH, amikor ezt a képet készítette, és valóban: a mellékpiramis úgy takarja el a Tört Piramis hatalmas tömegét, mint gyűrűs napfogyatkozáskor a Hold a Napot.
(c) fotó: 2004 ÉSzAH

A Tört Piramis madártávlatból

A Tört Piramis piramiskomplexuma jól kivehető ezen a légi felvételen. Jobbra a mellékpiramis látható, az építmények körül pedig a körfal nyoma. Balra hátul a ferdén távolodó sáv a feljáróút maradványa.
(c) White Star s.r.l.

Traianus császár elegáns kioszkja Philae temploma mellett

Egy másik megunhatatlan építmény Traianus kioszkja Philae szigetén, amely csodálatos harmóniájával uralja környezetét. Ezen a képen az Ízisz-templom külső oszlopos udvarának egy ajtónyílásán keresztül látható.
(c) fotó: 2004 HoremWeb

Tutankhamon egyik szarkofágjának fedele

Az újbirodalmi ötvös- és díszítőművészet egyik remeke a kairói Egyiptomi Múzeumban található (a múzeumot is Mariette alapította). (XVIII. dinasztia, Kr.e. 1327 körül)
(c) Egyptian Museum, Cairo

Tutankhamon halotti maszkja profilból

A híres-neves halotti maszk ezúttal oldalról, HoremWeb egy újabb fotógrafikáján.

Tutankhamon karnaki Honszu-szobra

A gyermek-király ezen a szobron Honszu alakjában látható. Érdemes megfigyelni, hogy arca nem a szokásos, telt, egészséges arc, hanem megnyúlt, mint akit fájdalmak kínoznak. Lehet, hogy a szobrot valamilyen betegség leküzdése érdekében állíttatta a fáraó Honszunak, a gyógyító istennek?

Újra felhasznált, elforgatva beépített kőtömbök a Luxor Templomban és Merneptah halotti templomában Az elbontott épületekből származó kőtömböket gyakran felhasználták az új építményekhez. Ilyenkor a rajtuk lévő ábrázolásokat úgy építették be, hogy azok ne látsszanak, majd levakolták, vagy újra faragták.
(c) 2006 fotók: HoremWeb
Unisz piramisa északról és délről

Unisz lekopott, dombra emlékeztető piramisa az első, ahol piramis-szövegeket találtak. A déli oldalon felirat jelzi, hogy II. Ramszesz idején Haemuaszet herceg, a memphiszi főpap restauráltatta az épületet.
Az északi felvétel (c) HoremWeb 1999-es képe, a déli felvétel (c) Luca Rossi & White Star s.r.l.

Uszerkaf fáraó

Az V. dinasztia első uralkodóját ábrázoló szobron már láthatóak az Óbirodalom művészeti hanyatlásának első jelei. A nagy méretű szobor kidolgozása meg sem közelíti Kephrén vagy Mükerinosz szobrainak színvonalát, bár még láthatóak rajta az Óbirodalom jellegzetességei. A fáraó azonban már minden erejével igyekszik megnyerni a szemlélő jóindulatát. Uszerkaf volt az, aki szakítva a IV. dinasztia hagyományaival, nem a gízai platón, hanem Szakkarában, Dzsószer piramiskerületének közvetlen szomszédságában emeltetett kis méretű, és nem valami jól megépített piramist. Ez, mivel sokáig kőbányának használták, ma már romhalmaz, alig emlékeztet piramisra - viszont a belsejében szép reliefek találhatók. A helyválasztással valószínűleg azt jelezte, hogy a III. dinasztia politikai vonalát választja a IV. dinasztia embertelenebb, szigorú parancsuralmi rendje helyett.

Uszerkaf piramisa Dzsószer Lépcsős Piramisával a háttérben

Az V. dinasztia utolsó uralkodója Dzsószer szakkarai lépcsős piramisa mellé építtette a sajátját, mintha oltalmat várna a III. dinasztia nagy uralkodójától. A piramis elhelyezkedése merőben szokatlan, az V. és VI. dinasztia királynői piramisainak elhelyezkedését idézi.

Uszerkaf piramisa és halotti temploma

Uszerkaf piramisa és rendhagyó elhelyezkedésű, bazalt padlózatú halotti temploma
(c) fotó: 2009 HoremWeb

Uszerkaf piramisának maradványa

Uszerkaf piramisának különösen rossz állapotát az is indokolja, hogy nagy részét szabályosan elbányászták. Amúgy kivitelezése is jelentősen elmarad a IV. dinasztia piramisaitól.
(c) fotó: 1999 HoremWeb

Útfaló dűnék a Sárga-sivatagban

A sivatag homokja nincs tekintettel az ember alkotásaira: a Sárga-sivatag vándorló dűnéi évente néhány centit tesznek csak meg, de azt megállíthatatlanul. A képen látható úthoz kerülőutat építettek - a villanyvezetékek viszont maradtak a helyükön. Láttunk olyan póznákat is, ahol a dűne már a vezetékekig ért. Ezekkel a dűnékkel egyetlen dolgot lehet csinálni: fel lehet mászni rájuk, és jókat lehet csúszkálni az oldalukon :o)
(c) fotó: 1999 HoremWeb

Uzeht-gallér Noferuptah sírjából

Noferuptah III. Amenemhat leánya volt (XII. dinasztia). Szinte teljesen épen maradt uzeht-gallérja a hercegnő hawarai piramisának maradványai közül került elő. A jóformán megsemmisült téglapiramist Flinders Petrie kutatta át. A talált kincsek szegényesebbek, mint az illahuni aranykincs darabjai, de még így is lenyűgözők.

Űrfelvétel Egyiptomról

A Nílus völgye az űrből. A sivatagon áttekergő kígyó, vagy lótuszvirág a pusztában? Jól látható, mennyire keskeny az a sáv, amely mezőgazdaságra alkalmas.
(c) közkincs / Public Domain, NASA

Víziló szobrocska a predinasztikus időkből

Ez a bömbölő vízilovat ábrázoló elefántcsont szobrocska a Nagada II. kultúra C. periódusának idejére tehető. A korszak kisplasztikája jellegzetes állatábrázolásainak bájával tűnik ki.

Vörös-sivatagi sziklák

A Vörös-sivatag jellegzetes szikláit puha homokkő alkotja, amely nagyon könnyen porlad. Porladt alakjában vörös színt kap, ez adja a sivatag nevét. Ilyen vöröses por látható a képen a sziklatömb aljában is.
(c) fotó: 1999 HoremWeb

Vörös-sivatagi sziklarajzolatok

A Vörös-sivatag másik jellegzetessége a szikláinak rétegzettsége, amely érdekes rajzolatokat, törésfelületeket és bizarr formákat ad. Nem ritka erre a teve-, szfinx- és más alakú szikla, de a rajzolat és a színek finom szépségét ez a kép adja vissza nagyszerűen.
(c) fotó: 1999 ÉSzAH

William, a vízilószobrocska a Középbirodalom idejéről

Ez a mázas víziló szobor többek között azért is érdekes, mert az állat testére festették élőhelyének jellegzetes növényeit - mintha azok a testére tapadtak volna, vagy a róluk visszaverődő fény vetülne rá. A korunkbeli modern művészetet előrevetítő fogás különleges bájt ad a szobornak, amit csak erősít a lényegre törő absztrakció, ami a vonalvezetésen is, és a mintázaton is követhető. A szobor egy I. Szeszósztrisz - II. Amenemhat idejére datálható sírból került elő. A new yorki Metropolitan Museum of Arts-ban csodálóitól a "William" becenevet kapta. Jelenleg a bécsi Kunsthistorisches Museum-ban látható.

Zenészlányok

Ez a gyönyörű kép Nakht sírjában (TT-52) található. A képen kettős furulyán, mandolinhoz hasonló húros hangszeren és hárfán játszik a három leány. A középső, félmeztelen alak testtartása enyhe ellentétben áll az ábrázolási szokásokkal. Hasonló ábrázolások Menna sírjában (TT-69) is megtalálhatók - ezek és más stílusjegyek valószínűsítik, hogy a két sírt ugyanaz a művész festette ki.

Zsiráf egy ünnepi meneten

Ezen a jeleneten a déli hadjáratból hazahozott egzotikus zsákmányt mutatják be. Az elöl vonuló szolga a vállán hatalmas elefántcsontot visz, a zsiráf nyakán pedig kis majmocska mászik - a délről behozott majmok amolyan luxust kifejező házikedvencekként nagyon kedveltek voltak.

Visszatérés az Istenek oldal tetejére, vagy a linkekhez

Egy szinttel feljebb Előző oldal Következő oldal Vissza a lap tetejére