Galéria - 1. oldal

Egy szinttel feljebb Előző oldal Következő oldal Vissza a lap tetejére

________

Az abu roasi mellékpiramis [ 1. | 2. ]

Dzsedefré abu roasi befejezetlen piramisát svájci és francia régészek vizsgálták, amikor a körfal vonalvezetése alapján rábukkantak egy ellentmondásos mellékpiramisra. A képeken Zahi Hawass a 2002 áprilisában feltárva átadott mellékpiramis előtt "rappel".
(c) 2002 The Plateau - Official Website of dr. Hawass
These appearances are for educational purposes only.

Abu-sziri piramisok

Az V. dinasztia piramisai Abu-Szirnél, háttérben a IV. dinasztia idején épült gízai piramisokkal, némiképp visszalépésnek tűnnek, és jelzik a királyi hatalom hanyatlásának mértékét.

Az abu szimbeli Nagytemplom homlokzata

II. Ramszesz fáraó négy kolosszusa fogadja az abu szimbeli Nagytemplomhoz látogatókat. A balról második szobor még a fáraó idején ledőlt, amikor egy földrengés komolyabb károkat okozott a templomban. A templomot a Nagy Gát építése miatt át kellett helyezni, mert a Nasszer-tó elöntötte volna. Ez az 1960-as években is óriási feladatnak számított, és az UNESCO szervezésében, nemzetközi összefogással sikerült. Az áthelyezés során szóba került az is, hogy a ledőlt szoborrészt helyreállítsák, ám a modern restaurálási alapelveknek ez ellentmondott volna, ezért a letört darabot pontosan úgy helyezték el, ahogy az addigi két és fél ezer évben a templom előtt feküdt.

Ahhotep királyné gazelladíszes koronája

A XVII. dinasztia utolsó uralkodóinak hykszosz elleni harcában Ahhotep királynénak is komoly szerep jutott. Amósze fáraó győzelmi feliratán többször is kiemeli a királyné érdemeit.
Ahhotep thébai sírjában találták ezt a gazella- és szarvasfejekkel díszített koronát, aminek különös érdekessége, hogy a gazella általában Széth állataként jelenik meg, és nem volt túl gyakori, mint díszítőmotívum. A későbbi időszakban ugyan többször előfordult, ám lehet, hogy épp Ahhotep koronájának mintájára. A középső állatfejet szarvasként szokás azonosítani. Szarvas viszont Egyiptomban nem élt, csak a Földközi-tenger északkeleti partvidékén. Talán ennek köszönhető, hogy az általában nagyon karakteres és jól azonosítható egyiptomi állatábrázolások között ez a szarvas kilóg a sorból. Alakját minden bizonnyal az ázsiaiak, éspedig a hykszoszok hagyományaiból merítették. Egyáltalán, az egész ékszeren erősen érezhető a hykszosz befolyás.

Ahmosze fáraó díszszekercéje

Ahmosze fáraó (XVIII. dinasztia) réz szekercéje az Újbirodalom hajnalának egyik ritka remeke. A szekerce nyele fából készült, és feltehetően arany gyűrűkkel volt díszítve, de ezeknek már csak a bevésett helye látszik. A feje rézből készült. Ennek felső része aranyozott, és az uralkodó neveit tartalmazza, alatta a niello díszítésen a fáraó núbiai fogolyra sújt le. A legalsó részen a szfinx feletti felirat azt hirdeti, hogy a király Montu kegyeltje. A szekercét Amósze thébai, hajdan piramissal díszített sírjában találták meg.

Amaszisz (II. Jahmesz, II. Ahmosze) ábrázolása a karnaki II. Pszammetik templom falán A Karnak Templom Nagy Hiposztylcsarnokától északra, a Ptah-templom felé vezető út bal oldalán található II. Pszammetik temploma. A későkori épület díszítésén a görögbarát II. Jahmesz is látható.
(c) 2006 fotó: HoremWeb
III. Amenemhat

A király szobrai kemény, pesszimista hangulatukkal, erőszakos összhatásukkal jellegzetes példái a Középbirodalom királyszobrainak.

Ammit fekszik

Ammit, a Halottfaló itt azon mesterkedik, hogy megtévesszen minket: mosolyog, és úgy fekszik, mint egy játékos kis  házikedvenc. Az ábrázolás a Halottak Könyvéből, a Nebked-papiruszról származik, a XVIII. dinasztia idejéről. Egyik kedvencem, amiért olyan bájosan egyszerű eszközökkel láttatja a rettenetes kimérát alkotó állatok jellegzetességeit - az oroszlánmancs vállánál a forgót egyszerűen nem lehet nem szeretni! :o)

Ammit várakozik

Ammit, a Halottfaló, munka közben. Szerepének megfelelően a Szív Mérlegelésénél üldögél a mérleg alatt, és várja, hogy a szív az elhunyt ellen valljon, és nehezebb legyen Maat tollánál. Akkor ugyanis az ő, Ammit prédája lesz az elhunyt, és sosem juthat be a túlvilágra. [Ammit nagyon éhes lehet, mert a megfelelő adományok, áldozatok fejében Anubisz bizony babrálgatja a mérleget - talán ezért is néz mindig Ammit olyan reménykedve Thot (vagy talán Ozírisz) felé...] Ez az ábrázolás Hunofer papiruszáról való, a XIX. dinasztia idejéről.

Amon koronája

Ezen a ritka reliefen jól látható, hogy a máskor erősen stilizált, nehezen kivehető Amon-korona valójában a fejre kötött két hatalmas tollból áll.

Amon kos alakjában

Amont gyakran ábrázolták kos alakjában is. Ezen a képen az egyik karnaki kosfejű szfinx látható, amely a fáraót oltalmazó Amont ábrázolja. A tartás megegyezik azzal, amit Szenenmut és Nofruré blokkszobrain látunk!
Fotó: 1999 ÉSzAH

Amon-Ré élettel áldja meg Szenuszert Kheperkarét Amon-Ré az élet szimbólumát, egy ankhot tart Szenuszert Kheperkaré orrához - az élet biztosításának szimbóluma a karnaki Chapelle Blanche-ból
Fotó: (c) 2004 ÉSzAH
Ankh-haf

Kephrén fáraó piramisának, a második legnagyobb (de leglátványosabb) gízai piramisnak feltételezett építője Ankh-haf herceg. Élethű mellszobráról nyílt, intelligens ember néz vissza ránk.

Anubisz

Anubisz Horemheb sírjában. A fekete bőrű, sakálfejű, emberi testű alak jellegzetes ábrázolása a mumifikálás istenének.

Anubisz "besegít" a szív mérlegelésénél

A szív mérlegelése az egyiptomi Utolsó Ítélet. A halott szívének nem szabad többet nyomnia, mint az igazság istennőjének, Maatnak a tolla. Ebben a nehéz próbatételben a jóindulatú Anubisz az elhunyt pártját fogva belepiszkál a mérésbe, amíg Thot feljegyzi annak eredményét. A képen a mérleg alatt a halott múmiája is jelen van, a mérlegtől jobbra, az arany hieroglifáján kuporogva. A szívet a kanopusz-edény rejti a mérleg serpenyőjén. A Halottak könyvéhez tartozó ábrázolás az újbirodalmi (XIX. dinasztia-beli) Ani-papiruszról származik.

Anubisz Deir el-Bahariban

Ez az Anubisz-ábrázolás Hatsepszut halotti templomának alsó Anubisz-kápolnájában található, az első terasz jobb oldalán. Előtte gyönyörű áldozati asztal, melyet eredetileg Hatsepszut ajánlott neki. A fáraónő kartusait gondosan kivakartatta III. Thotmesz.
Fotó: 1995 HoremWeb

Anubisz-szobor Tutankhamon sírjából

"Anubisz, aki a hegyén van." Ez a szép Anubisz-szobor a másik jellegzetes ábrázolási mód, mellesleg az Amarna-kor művészetének kiemelkedő alkotása. Tutankhamon sírjában találta meg 1922-ben Howard Carter.
Grafika: 1999 HoremWeb

Álajtó egy nuraghe-síron

Szardínia kőkorszaki lakói hozták létre a Kr. e. V-III évezred táján az ún. nuraghe-kultúrát, amely megalitikus lakótornyai mellett néhány, hatalmas kövekből összeállított, álajtóval is ellátott síremléket is maga után hagyott. A képen az Arzachenától nem messze található Tombe dei Giganti (Az Óriások Sírjai) látható.
(C) fotó: 1995 HoremWeb

Áldozat bemutatása
az Ápisz-bika előtt

Ez a kis szoborpáros egy meg nem nevezett fáraó áldozatát mutatja be, melyet az Ápisz-bikának ajánl. A meglehetősen rossz minőségű és eredetileg fekete-fehér kép még így megszínezve sem adja vissza a rajzolatokat a bika testén, melyek az Ápisz-bika jellemző jegyeit mutatják meg.
(C) British Museum, London

Ápisz-bika

Ápisz-bika a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből
(C) Szépművészeti Múzeum, Budapest

Áradás a Níluson

Ezen a régi fényképen a természet "legörvendetesebb látványa", az áradó Nílus - egy olyan jelenség látható, ami Egyiptom életét jelentette öt évezreden át, de többé nem fordulhat elő. A Nílus, amely gyakorlatilag az egyetlen víz- és tápanyagforrás volt, többé nem újítja meg a talajt. Az áradások az életet hozták, és a régi egyiptomiak kompromisszumot kötöttek: az épületek viszonylag kis értéket képviseltek. Ez ma is jellemző az egyiptomi falvakra, bár a folyó már nem mossa el azokat - viszont a földet sem teszi termékennyé. A műtrágya és a szikesedés az úr.
Múlt (XX.) század eleji archív felvétel

Aranybánya Um-Udnál

A bánya bejárata fölött jól látható a függőlegesen húzódó kvarcit ér, amely kitermelésre alkalmas mennyiségben tartalmaz aranyat. Az ilyen erekből fejtették az aranyat az ókorban is, vagy a folyó hordalékából felhalmozódó üledékes képződményekben, az un. torlatlelőhelyeken. Ilyen a Níluson nem volt Egyiptomban, ellentétben Núbiával, ahol a lelőhelyek zöme torlatlelőhely.

Aranybánya a Wadi Hamamatban

A mai Qena magasságában a Keleti-sivatag számos aranylelőhelyet tartogatott. Az egyiptomiak azonban mindet megtalálták: a mai napig nem leltek Egyiptomban olyan aranylelőhelyre, amit az ókorban ne bányásztak volna. A munkakörülmények a kép alapján elképzelhetők...

Aranymaszkok

Ezen a háttérképen Pszuszennész (balra) és Tutankhamon (középen és jobbra) arany halotti maszkja látható - az egyiptomi aranyművesség két legszebb alkotása.
(C) 2002 montázs: HoremWeb

Aranyművesek munka közben:
- az arany olvasztása és lemezkészítés,
- arany uzeht-gallért és melldíszt készítő törpe aranyművesek

Mind a két kép Mereruka szakkarai masztabájának falán található. Megfigyelhető, hogy az aranyművesek által alkalmazott technikák nagy részükben ma is ismertek és használhatóak. Az aranyművesek között gyakran ábrázolnak törpéket.

Aranyrög

Ezt a megmunkálatlan aranyrögöt egy IV. dinasztia idejéről származó gízai sírban találták.

Asszuán az Aga Khan mauzóleumtól

Asszuán látképe az Aga Khan mauzóleumtól. Lent azok a felukkák láthatók, amellyel a mauzóleum megközelíthető. A kikötőhely egyúttal bazár is, alig lehet a hajókból kiszállni, sőt az árusok fel is jönnek a vitorlásokra. Nyüzsgő élet zajlik a mauzóleum alatt...
Fotó: 1995 HoremWeb

Asszuáni Nílus-part a dűneszerű hegyoldallal

Asszuánnál a nyugati partot hatalmas hegyoldal uralja, melyet nagyrészt homok borít, így dűnére emlékeztet. Ezen a felvételen különlegesen szépen érvényesül a sivatag és víz találkozásának nagyszerű hangulata.
Fotó: 2000 ÉSzAH

Aton-ábrázolás maradványai a Luxor Templomban talált köveken A Luxor Templomban összegyűjtött, feldolgozásra váró kövek között találtam ezt az ábrázolást, amelyen Aton kezekben végződő sugarai láthatók. Az ilyen Amarna-kori domborművek meglehetősen ritkák azon a helyen.
(c) fotó: HoremWeb
Átmeneti szállás romjai a Deir el-Medine fölötti nyergen

Ez a pár kunyhóból álló átmeneti szállás nyújtott menedéket a Királyok Völgyéből a sírépítők falujába vezető úton járóknak, ha az időjárás, vagy más ok miatt meg kellett szakítani útjukat.
Fotó: 2000 ÉSzAH

Bagawat látképe

Bagawat ókeresztény temetője a Kr. sz. III-VI. század között épült, szárított agyagtéglákból. A Kharga-oázis közelében található emlékegyüttes fennmaradását a rendkívül száraz időjárásnak köszönheti. A városszerű épületegyüttest sírkápolnák és egy-két templom alkotja. A kápolnák belső díszítése egyszerű, naiv ókeresztény Biblia-jelenetekből áll. Megkapó hangulatát átélni az is segít, hogy nem tolonganak a turisták a környéken.
Fotó: 1999 HoremWeb

Bagawati kupolás sír

Egyik sírkápolna a sok közül, amelyiken jól felfedezhető a bagawati sírok jellegzetessége. A kupolás rész alatt kútszerű veremben általában többen is nyugodtak. A sivatag nátronizáló hatása révén elég épen maradt, spontán mumifikálódott maradványokat találtak itt. Egyet-kettőt némi baksisért fel is hoznak az őrök.
Fotó: 1999 ÉSzAH

Bagawati naplemente

Naplemente a Kharga-oázis mellett, a horizonton Bagawat törött fogsorhoz hasonló romjaival.
Fotó: 1999 HoremWeb

Baharija-oázis

A Baharija-oázis látképe az egyik, az oázisba nyomuló homokdűne tetejéről. Az oázis éppen a vonuló dűnék útjában áll, amelyek eltemetéssel fenyegetik egyes részeit. A veszélyeztetett területeken termőföldek, datolyaültetvények, sőt, lakott területek is vannak. Ezeket pálmalevélből font kerítésekkel, falakkal próbálják védeni - de ez csak késleltetni tudja a terület halálát.
Fotó: 1999 HoremWeb

Basztet istennő macska alakjában
(második változat)

Az istennő kultusza már a Középbirodalom idején is divatban volt, de igazi fellendülése a Harmadik átmeneti korban kezdődött. Az itt látható szobor a Szaiszi korból származik. A bronz szobornak eredetileg (arany?) fülbevalói voltak, homlokát pedig arany skarabeusz rátét díszítette. A Szépművészeti Múzeum egyik legszebb darabja a múlt század első felében került magyar gyűjtőhöz, majd a múzeum tulajdonába.
(C) Szépművészeti Múzeum, Budapest
Háttérgrafika: 2000 HoremWeb

Belépőjegy

Belépőjegy a denderai Hathor-templomba

Belzoni, Giovanni Battista

"Egyiptom erős embere", aki nem válogatva az eszközökben, végigsöpört Egyiptomon és "felfedezett" dolgokat. Faltörő kossal, kőfejtő módszerekkel... A jó tulajdonságait a Felfedezők rovat róla szóló részében olvashatod el.

Belzoni rajzai a Kephrén piramis felnyitásáról és keresztmetszetéről

Az első a képen érzékelhető, hogy milyen munkát jelentett a Kephrén piramis feltörése. A második kép egész jó pontossággal mutatja a Kephrén piramis keresztmetszetét. A rajzokat lehet, hogy nem Belzoni, hanem munkatársa, Alessandro Ricchi készítette.

Belzoni dokumentációi
I. Széthi sírjáról:

térkép, egyik és másik falfestmény

Belzoni és Alessandro Ricchi voltak az elsők, akik egy sírról teljes dokumentációt készítettek. A rajzok pontossága Ricchi bravúros tudását dicsérik.

Békeszerződés szövege Karnakban

Ez a sztélé a II. Ramszesz és III. Hattusilis hettita király között II. Ramszesz 21. uralkodási évében kötött békeszerződés szövegét tartalmazza. A szerződés valószínűleg az első olyan, írásba foglalt nagypolitikai szerződés, amit be is tartottak. Sajnos kis híján az utolsó is...
(c) fotó: 2000 ÉSzAH

Bész-amulett

Bészt ábrázoló amulett a XXI. dinasztia idejéről, a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből.
Fotó: 2001 HoremWeb
(c) Szépművészeti Múzeum, Budapest

Bész dombormű Denderában

Ez a fura kis alak a várandós és kisgyermekes anyák oltalmazó démonából Egyiptom egyik legnépszerűbb istenévé lett. Ez a dombormű jelenleg a denderai Hathor-templom udvarán áll, és feltehetőleg a ptolemaida korból való.
Fotó: 1999 HoremWeb

Bész-szobrocska

Bész főleg a köznép körében terjedt el nagy mértékben. Házi istenként rengeteg kis szobor és amulett ihletője volt, de még bútordíszként is szívesen ábrázolták a szépnek talán nem mondható, de mókás, vidám figurát.

Birket Siwa naplementekor Birket Siwa (Siwa-tó) a Siwa-oázis egyik sóstava. A naplementének sajátos hangulatot adtak a tó partján emelkedő tanúhegyek és a fantasztikus csend.
Fotó: (c) 2004 HoremWeb
Born (HoremWeb) a Kheopsz-piramis előtt

Born 2B Wide, azaz HoremWeb khamszínhoz (sivatagi homokviharhoz) készülve, a Kheopsz-piramis előtt.
Fotó: 1999 HoremWeb, némi anyai segítséggel

Busszal a Sárga-sivatagban

ÉSzAH azt állítja, hogy a sivatagban igenis van út az oázisok között. Ez a kép a bizonyíték rá. A kép egy dűnézés alkalmával készült, vagyis, amikor megálltunk egy szép bálnahát-dűnénél, és közelebbről megismerkedtünk az erg (= homoksivatag) homokjával.
Fotó: 1999 HoremWeb

Visszatérés az Istenek oldal tetejére, vagy a linkekhez

Egy szinttel feljebb Előző oldal Következő oldal Vissza a lap tetejére