Teljes méretre nyitVissza a linkek oldaláraEgyiptom a moziban

Filmtörténeti áttekintés

Vigyázat! Rendhagyás!!! Történelmi esemény tanúja lehetsz a KEMET=Az ókori Egyiptom oldalain. Ez az első alkalom, hogy a honlapon vendégül látjuk egy kívülálló barátunk munkáját. Az alábbi írás tanult kolléganőm, Meruira műve. Soha nem gondoltuk volna, hogy ez elkövetkezik, de most úgy éreztük, muszály* kivételt tennünk, mert a téma, amit feldolgoz az ő speciális háttértudását igényli, ugyanakkor hozzájárul ahhoz, hogy a honlap palettája egy újabb árnyalattal gazdagodjon. Meruira egyiptológus-palánta, és a Hórusz-lányok oszlopos tagja, akárcsak jómagam, második szakterülete pedig a filmelmélet. Az alábbi írásában azt a pontot vizsgálja, ahol ez a két tudomány összekapcsolódik: az egyiptomi témájú filmek világába kalauzol el minket, és ellentétben az EgyiptoMédia már megszokott gyakorlatától, nem egyenként ad részletes, saját véleménnyel erősen megfűszerezett leírást, hanem átfogó és tárgyilagos képet fest a témáról. Fogadjátok szeretettel!

ÉSzAH

*A muszály mifelénk a muszáj nyomatékosabb alakja.

csík
 

Az 1999-ben nagy sikert aratott Múmia után a folytatás sem váratott magára túl sokáig, idén újra szurkolhattunk Ricknek és Evelynnek, hogy az alvilág sötét teremtményeivel folytatott ádáz küzdelemből győztesen kerüljenek ki. Van, aki szörnyülködik az efféle filmek bugyutaságán és van, aki jól szórakozik rajtuk. Lényegtelen, hogy melyik párthoz tartozunk, egyvalamit azonban senki nem tagadhat: a múmia-filmek újbóli virágkorukat élik. De vajon honnan is ered a múmiák, a misztikum, a borzongás és az egyiptomi táj, környezet utáni érdeklődésünk?

A kérdés megválaszolásához vissza kell utaznunk az időben 1898-ba. A mozi születése után három évvel készül az első egyiptomi témájú film, Franciaországban. A történet nem mondható igazán egyiptominak, a szent család menekülését követhetjük nyomon egészen Egyiptomig. Rögtön a következő évben, tehát 1899-ben születik meg az első ún. Kleopátra-film, melyet George Melies a mozi egyik ősatyja rendezett, és amelynek címe egyszerűen Kleopátra volt (Cleopatre). A film nem az uralkodónő életét mutatta be, hanem egy egyiptológus szerencsétlenségét, ki ráakadt Kleopátra sírjára, de véletlenül felébresztette a múmiáját. (Hadd tegyem hozzá, hogy Kleo sírja a mai napig nem ismert.)

George Melies-t úgy látszik megragadta a téma, mert 1903-ban még egy filmet készített a Szörny (La Monstre) címmel. A sztori még mai szemmel is igen félelmetes: egy herceg fel szeretné támasztani halott kedvesét, ezért egy varázslót hív, aki el is végzi a kellő rituálékat. Látszatra minden rendben is lenne, a halottat fedő lepel egyre jobban felveszi egy egészséges nő alakját, de amikor a herceg felemeli a leplet, hogy szerelmét újból magához ölelhesse, alatta csak egy élettelen csontvázat talál. Aki netalán arra gondol, hogy ez az akkori technikát figyelembe véve nem lehetett túl rémisztő, annak elmondom, hogy már a filmművészet hajnalán is ismertek jó pár trükköt, többek között az egymásra fényképezést, amivel még szellemeket is könnyedén tudtak a vászonra varázsolni. Azt elismerem, hogy a Múmia számítógépes Imhotepjével nem veszi fel a versenyt, de az akkori közönségnek, amelyik még a közeledő vonattól is megijedt, vérfagyasztó látványt nyújthatott. Ez a film az ún. múmia-filmek első darabját jelenti.

A francia filmek sikerét látva Amerika sem akart lemaradni, 1908-ban el is készítették az első Egyiptomos filmjüket, Hercegnő a vázában (Princess in the Vase) címmel. Ezt az alkotást azért érdemes kiemelni, mert az a D. W. Griffith játszik benne, aki majd az 1916-os Türelmetlenség (Intolerance) című filmjével megalkotja a párhuzamos montázst. A film története enyhén morbid: hősünk álmában megtudja, hogy a szobájában álló váza egy egyiptomi hercegnő reinkarnációja. Amerikában a 10-es és 20-as években még több múmia-film is született, ezek azonban nem kiemelkedő alkotások.

Németország is megalkotta a maga Egyiptomos filmjét. Először 1919-ben Murnau jelentkezett Satanas (Satanas) című alkotásával. A film három részre osztható, csak az első játszódik Egyiptomban, Amenhotep korában. A történet a következő: a fáraó szerelmes a szép hárfás rabszolgalányba, Nouri-ba. Szerelmük be is teljesedhetne még a film elején, ha nem jelenne meg a Gonosz, akit korábban a jó oldalon állónak hittünk. A következő művet Ernst Lubitsch rendezte, címe pedig a Fáraó asszonya (Das Weib des Pharao, 1922) volt. A történet sokban hasonlít az 1919-es produkcióra: Amenes fáraó a gyönyörű rabszolganőbe, Theonis-be szerelmes, de a szomszédos Etiópia uralkodója egy érdekházassággal igyekszik hatalmát megnövelni. A fáraó mégis Theonis-t veszi feleségül, emiatt kirobban a háború a két birodalom között.

A következő évben, 1923-ban Amerikában születik egy igen jelentésre méltó alkotás: a Tízparancsolat (The Ten Commandments), amelyet Cecil B. DeMille rendezett. A rendező a filmet 1956-ban újraforgatta, valószínűleg a technikai fejlődés hatására. Maga a film két egységre bontható: az elsőben a bibliai történet elevenedik meg, a második az akkori jelenben játszódik, San Francisco-ban, és az első analógiájára egy testvérpár viszálykodásait tárja elénk.

1924. fordulópontot jelentett, legalábbis a mi szemszögünkből: ekkor születik ugyanis az egyetlen magyar vonatkozású film ebben a témában, az is osztrák-magyar koprodukcióban. A filmet Kertész Mihály rendezte (angolosan Michael Curtiz, a Casablanca rendezője), címe pedig a Rabszolganő (Die Sklavenkönigin) volt. Ez a film volt Kertész Mihály utolsó "magyar" filmje, mielőtt 1926-ban kivándorolt volna. Az egész alkotáson a Tízparancsolat hatása érezhető.

Az 1922-es év az egész világot lázba hozó, tudományos felfedezéssel szolgált: Howard Carter megtalálta Tutanhamon sírját, ezzel pedig elkezdődött a múmia-filmek aranykora. A 20-as és 30-as években megszámlálhatatlan sok film készült a témában és szinte mindegyiknek a címében szerepel a múmia szó: A múmia keze, A múmia átka, A múmia sírja stb., stb. Ezek közül a filmek közül kiemelkedik az 1932-es A Múmia (The Mummy) című alkotás, melynek címszerepét Boris Karloff játszotta. Boris Karloff pályája ezzel a filmmel sínre került, a kor ünnepelt horror-sztárja lett, a magyar származású Lugosi Bélával együtt, aki a Drakula-filmekben szerepelt. A történet egyébként lényegében ugyanaz, mint az 1999-es A Múmia című filmmé.

Érdekes megjegyezni, hogy a század elején a francia, német és amerikai filmművészettel egy színvonalon álló szovjet filmesek nem készítettek filmeket ilyen témában. Ennek az lehetett az oka, hogy az oroszok mindig is kedvelték a társadalmi filmeket, témáikat inkább a közelmúlt eseményeiből merítették. Kiemelkedő rendezőik, mint Eizenstein vagy Pudovkin az intellektuálisabb filmalkotást részesítette előnyben, nem véletlen, hogy az intellektuális montázs megszületése is az ő nevükhöz fűződik.

Cecil B. DeMille továbbra is vonzódott a bibliai, illetve az ókori témákhoz. 1934-ben elkészíti a saját Kleopátra filmjét (Cleopatra), amely már a klasszikus történetet meséli el.

1938-ban születik meg az első rajzfilm, Porky Egyiptomban (Porky in Egypt) címmel, a Warner Bros. jóvoltából. A Kleopatra-filmekről nagyvonalakban elmondható, hogy a különböző korok nagy nőideáljai mindig szerepet kaptak az efféle alkotásokban, ha nem egyenesen miattuk készítették el őket. Igaz ez az 1946-os Cézár és Kleopátra feldolgozásra is (Caesar and Cleopatra). A női főszerepet Vivien Leigh játszotta (Elfújta a szél). Ez az év még azért is jelentős, mert elkészül az első mexikói Kleopátra-alkotás!

Az olaszok 1953-ban jelentkeztek először Kleopátra-filmmel (Cleopatra) Sophia Loren-nel a főszerepben. Loren még ebben az évben szerepel Verdi Aida című operájának amerikai megfilmesítésében.

Az 1954-es év megint érdekes számunkra, Kertész Mihály, most már Michael Curtiz néven filmet forgat az egyiptomi Szinuhe történetből, Az egyiptomi (The Egyptian) címmel.

Az első vígjátékot az egyiptomi filmek történetében 1955-ben mutatták be, a címe Abbott és Costello találkozik a múmiával (Abbott and Costello meet the Mummy) volt.

Az 1950-es években jelent meg a televízió, komoly konkurenciát képezve ezzel a mozinak. Hogy a nézőket a filmesek visszacsábítsák a mozikba, újításokkal kellett szolgálniuk. Ezért elterjedtek a cinemascope eljárással készült filmek. Ezeknél a filmeknél a kép, illetve a vászon méretét növelték. Az első ilyen eljárással készült film az 1953-as Köntös volt. Magyarországon nem használták ezt az eljárást, még később sem, a pénzhiány miatt. Helyette az ún. kitakarásos eljárást alkalmaztuk, aminek lényege, hogy a kép keretét kitakarták, majd megnyújtották. Ezért, hogy a szereplők ne nyúljanak meg a kerettel együtt, a kép közepén komponáltak. Lényegében véve a néző nem láthatott egyszerre több teret, mint a hagyományos filmeknél. Ez a kitakarásos eljárás ma "linkoszkóp" néven ismert. Az elnevezés onnan származik, hogy a megnyújtott kép "linkóci" volt az igazi cinemascope-hoz képest. Az újításokon kívül a filmkészítők igyekeztek minél monumentálisabb témát feldolgozni, ezért az 50-es évek Amerikában a kosztümös filmek évtizede volt. Olyan híres filmek születtek ekkor, mint a már említett Köntös, a Julius Caesar, a Ben Hur, a Quo vadis, a Spartacus vagy a Tízparancsolat és a Kleopátra kicsit később.

A Tízparancsolat (The Ten Commandments) újabb változata 1956-ban készült el, Cecil B. DeMille rendezésében. Ez a film egy az egyben a bibliai történetet meséli el olyan sztárokkal, mint Charlton Heston (a kor kosztümös filmjeinek szinte állandó szereplője) és Yul Brynner (fantasztikus alakítást nyújt a nagy Ramszesz szerepében).

Nyolc évvel a Tízparancsolat után, 1963-ban születik az egyik leghíresebb Kleopátra-film Amerikában, Kleopátra (Cleopatra) címmel. A főszerepeket Elisabeth Taylor és Richard Burton játszotta, rendezője Joseph Mankiewicz volt.

Egy évre rá elkészül az első vígjáték is a Kleopátra témában, a Folytassa Cleo. Ez az angol vígjáték két brit történetét meséli el, akiket a rómaiak Rómába hurcoltak, és így belecsöppennek Julius Caesar és Kleopátra udvari intrikáiba.

Az 1966-os év kiemelkedő a lengyel filmgyártásban. Jerzy Kawalerowicz megrendezi a Fáraó című filmjét, ami Bolesłav Prus azonos című regényének adaptációja. A film, és egyben a regény is, kitűnő korrajzot fest a XX. dinasztia alkonyáról, a Ramesszidák végnapjairól.

1969. Egyiptom sem akar kimaradni a filmgyártásból. Elkészíti első filmjét A Múmia (al-Mummia) címmel. Ez nem egy a klasszikus horrorfilmek közül, a deir el-bahari-i rejtekhely megtalálásáról szól.

Az 1970-es évek első említésre érdemes filmje az 1972-es Bram Stoker adaptáció, a Vér a Múmia sírjából (Blood from the Mummy's Tomb) című angol produkció. A film egy egyiptológusról szól, aki talál egy sírt, amiben egy elátkozott nő nyugszik, akinek vérzik a keze. A tudós elviszi a kincseket, és az egyik gyűrűt a lányának adja, aki elindul feltárni a rejtélyt.

A következő kiemelkedő alkotás az 1973-as Antonius és Kleopátra (Anthony and Cleopatra) című film, ami Shakespeare azonos című drámájából készült. Főszereplője és rendezője Charlton Heston volt. Ez az év azért is érdekes, mert a spanyolok is előálltak egy múmia-filmmel.

Ugyanebben az évtizedben készült (1978-ban) A Halál a Níluson (Death on the Nile) című alkotás is, Agatha Christie regényéből.

Az 1980-as évek filmterméséből kiemelkedik az 1981-es Indiana Jones - Az elveszett frigyláda fosztogatói (Indiana Jones, Steven Spielberg) a monumentalitásával, a '83-as Éhség (Hunger, Tony Scott) a bizarrságával (egyiptomi vámpírok David Bowie-val az élen) és a '85-ös A fáraó átka (La Corte del Faraon) című spanyol film, aminek címszerepét Antonio Baderas játszotta.

Az utolsó évtizedben több egyiptomi témájú film is készült. Ezek közül említésre méltó a '94-es Csillagkapu (Stargate, Roland Emmerich); egy újabb egyiptomi alkotás, az Álmok rabszolgája (al-Mahager), ami a bibliai József történetet dolgozza fel; az 1995-ös olasz-angol-amerikai koprodukcióban készült József (Joseph), illetve a "folytatása": a '96-os Mózes (Moses); az 1998-ban a Dreamworks által készített Egyiptom hercege (Prince of Egypt) és az Álmok hercege (Prince of Dreams) című animációs filmek, amik szintén József és Mózes történetét dolgozzák fel; valamint az átütő sikert aratott, 1999-ben bemutatott A Múmia (The Mummy) című film (Steven Sommers rendezésében, Arnold Vosloo lenyűgöző Imhotep alakításával).

A legfrissebb alkotás a Múmia visszatér (The Mummy Returns), a Múmia stábjának alkotásában.

Mint látható, a hatvanas évektől kezdve az egyiptomi témájú filmek egy kicsit háttérbe szorultak, ha készültek is ilyen filmek, nem volt átütő sikerük. Több tévés produkció is készült, amiket nem említettem. Remélhetőleg a két Múmia-film sikere után többen is kedvet kapnak ilyen témájú filmek készítéséhez, figyelve a tudományhűségre is (hogy ne legyen annyi baki, mint a Múmia2-ben!). Téma lenne bőven, csak legyen, aki filmre viszi!

Ebben a rövid kis áttekintésben csak a leglényegesebb filmeket emeltem ki, természetesen ennél sokkal több mű született ebben a témában. Az itt szereplő filmek nem azért kerültek kiválasztásra, mert ezek a legjobb alkotások, hanem mert valamiben újat nyújtottak a többi filmhez képest. Természetesen másfajta válogatás is elképzelhető, más alkotások kiemelésével.
Nem kívántam egyik filmről sem véleményt nyilvánítani, ki ezt, ki azt szereti valamiért. Bár a szubjektív véleményem azt hiszem néha így is kiütközött. Bízom benne, hogy aki elolvasta esszémet, kedvet kap az említett filmek megnézéséhez, vagy egy saját film készítéséhez.

Meruira, m.v.

Theda Bara az 1917-es Kleopátra
Az 1917-ben készült Cleopatra ...

Theda Bara (Cleopatra, 1917)
...és főszereplője, Theda Bara.
Az ünnepelt színésznő nagy számú
filmjéből alig maradt fenn valami.

A Tízparancsolat 1923-as változata
1923, az első Tízparancsolat
Cecil B. deMille filmje.

A Múmia (1932)
Az 1932-ben készült A Múmia...

Boris Karloff az 1932-es "A Múmiá"-ban
...és a főszereplő Boris Karloff,
aki ezzel a filmmel futott be

Cleopatra (1934) Cecil B. DeMille rendezésében
Cecil B. DeMille Cleopatra filmje
1934-ből

Vivien Leigh az 1946-os Caesar and Cleopatra-ban
Vivien Leigh az 1946-ban készült
Caesar and Cleopatra-ban

Abbott and Costello meet the Mummy (1955)
Abbott és Costello találkozik a
múmiával
(1955) - az első vígjáték
egyiptomi környezetben

The Egyptian (1954)
Egy kép az 1954-es Az egyiptomi
(The Egyptian) című alkotásból.

The Land of the Pharaohs (1955)
Az 1955-ös A fáraók földje
(The Land of the Pharaohs)
eredeti helyszíneken készült
cinemascope film.
Itt Asszuán jellegzetes nyugati
partja köszön ránk.

Ten Commandments (1956)
Cecil B. DeMille 1956-os
Tízparancsolat-a Charlton Heston
és Yul Brynner főszereplésével.
ÉSzAH írását a filmről itt találod.

Liz Taylor, mint Kleopátra (1963)
Liz Taylor a leghíresebb Kleopátra
az 1963-as Cleopatra filmből.

Jerzy Zelnik mint XIII. Ramszesz, az 1966-os Faraon főszereplője
Az 1966-os lengyel Fáraó
főszereplője Jerzy Zelnik,
mint XIII. Ramszesz.
A filmről HoremWeb írását itt találod.

1969, Al-mumija
Al-Mummija (1969) az első óegyiptomi
vonatkozású egyiptomi film.

Az asszuáni Old Cataract Hotel az 1978-as Halál a Níluson helyszíne
Agatha Christie Halál a Níluson
regényének filmváltozatát eredeti
helyszínen forgatták. Itt az asszuáni
Old Cataract Hotel látható.
A szállodában Agatha Christie
is vendégeskedett.

1981, Az elveszett frigyláda fosztogatói
Az elveszett frigyláda fosztogatói.
1981-es Indiana Jones-történet
Harrison Ford főszereplésével

Stargate, 1994
Az 1994-es Csillagkapu (Stargate)
hasonló rajongótábort gyűjtött,
mint a Star Wars, vagy a Star Trek.
(Ld. barátaink linkjeinél)

Cleopatra, 1999
Ilyen volt Kleopátra 1999-ben.

A múmia 1999-ből
Az 1999-es Múmia legfőbb erénye
Arnold Vosloo (Imhotep) alakítása volt.

A múmia visszatér, 2001
A múmia visszatér, 2001 egyiptomos
filmje - ki-ki döntse el,
hogy siker-e vagy kudarc.

További képek

csík

Meruira hamarosan önálló filmes honlappal fog felragyogni a neten. Kísérd figyelemmel a KEMET=Az ókori Egyiptom híreit, olvasóinkat feltétlenül tájékoztatni fogjuk a részletekről. A honlap elérhető lesz a Linkek > Barátaink linkjei oldalunkról is.

Szerzői jogi nyilatkozat: valamennyi itt látható kép szerzői jog védelme alatt áll. A képek honlapunkon csak oktatási és informatív céllal jelentek meg, egyéb felhasználásukhoz a jogtulajdonosok engedélye szükséges. Ez úton is köszönjük a The Ancient Egypt Film Site szerkesztőinek munkáját!

HoremWeb

csík

Egy szinttel feljebb Előző oldal Következő oldal Vissza a lap tetejére